Thursday 13 December 2012

Belajar Bahasa Korea


Adakah atau Ada
Kata kerja Korea yang bermaksud salah satu "adakah" dan "ada" ialah issoyo (
어요 ) 
Ia bergantung atas konteks di mana anda guna perkataan itu , dan tentang apa anda cakapkan. Kata kerja utama ialah  
iss dengan tambahan o dengan ayat bersopan yo , oleh itu membentuk akhirannya oyo. Bagaimanapun dalam kes ini di mana kata kerja utama berakhir dalam huruf  vokal, kami guna satu atau o, seperti ayo. 
Kata kerja utama dengan vokal  -
yo
Kata kerja utama dengan konsonan  -
ayo jika terakhir vokal berakhir dengan a atau o
Kata kerja utama dengan konsonan  -
oyo


Dalam konteks berlawanan bagi
iss ialah ops yang bermaksud "tiada" atau "tidak ada".

Menggunakan kata kerja
chogi issoyo bermaksud "ia ada di sebelah sana", atau "ia di sebelah sana" 
Issoyo ianya sendiri boleh bermaksud "Saya mempunyai / dia mempunyai"
Opsoyo bermaksud  "Saya tidak mempunyai" atau "Saya tidak dapat"

Dalam sebuah kedai

Bila mengajukan kepada pekedai atau pelayan, rakyat Korea guna ajossi bermaksud pakcik, tetapi digunakan dalam kawasan umum apabila menujukan pada seseorang dalam sebuah kedai.
Bagaimanapun jika ia akan digunakan dalam satu cara formal, ia hanya untuk rujukan seorang lelaki,
Untuk perempuan perkataan makcik dipanggil 
ajumma digunakan,kepada wanita yang melebihi 35 tahun, dan untuk wanita yang lebih muda ialah agassi.

Dalam Bahasa Korea, mereka  guna ayat yang mengikuti satu kata nama, seperti na-do (saya juga).
Dalam bahasa Inggeris, ia bertentangan, mereka akan berkata 'dengan saya', manakala orang Korea ialah 'saya dengan'. 


Menggunakan 'DAN'
Dalam Bahasa Korea, perkataan untuk dan ialah
hago, ini ialah satu ayat jadi apabila ia digunakan ia mesti disambung kepada satu kata nama. Misalnya, apabila anda mengatakan 'burger dan kerepek', dalam Korea adalah 'kerepek hago burger . Perkataan hago menjadi sebahagian daripada burger.
Perkataan 
hago boleh juga bermakna dengan ,contoh ayat,Doojin-hago shinae-e kayo bermaksud 'Saya akan pergi ke bandar dengan Doojin'.


Pesanan dengan nombor
Bila meminta 'satu' barang mereka mengatakan '
hana' yang mana dikatakan selepas kamu beri arahan untuk memilih hidangan kamu. Misalnya mereka akan berkata, soju hana chuseyo  bermaksud "tolong berikan satu soju".
Perkataan 
chuseyo menggunakan perkataan awal  yang sopan iaitu yo,digabungkan dengan chu, yang bermaksud "tolong berikan saya"

1 comment:

  1. This is amazing! Visit http://clashofclanshelper.com/ - you receive free Clash of Clans gems instantly! Everybody uses this now! (kowhQsuHo8)

    ReplyDelete