Thursday 20 December 2012

Cara Membuat Gam Kanji Yang Betul

projek akhir taun aku kali ni aku kena wat kerusi daripada surat khabar lama nama sainstifik dye ON CHAIR makna korang pikir2 kn la....untuk menjadikan cerita aku pun search la kat tenet cara buat gam kanji..dan dpat la info macam kat bawah nii..

Ramai kawan2x tanya bagaiman hendak membuat gam kanji,  kerana nk jimat ckit la tuu.....
Mari lihat tips dibawah:


>gunakan tepung kanji atau tepung ubi , tetapi jika tidak mempunyai tepung tersebut anda boleh gunakan tepung beras atau tepung gandum.


>Sediakan mangkuk untuk meletak tepung tersebut.


>Selepas itu , curahkan sedikit air suam dan kacaukan sehingga tepung itu sebati  tetapi semasa kita mengacau tepung tersebut , kita mesti  panaskan kuali atau periuk untuk persediaan awal bagi pengguna.


>Setelah sebati , tuanglan tepung tersebut di dalam kuali yang panas dan mengacaunya sehingga kelihatan seperti lendir dan pastikan ia siap dengan baik.

Selamat Mencuba....!!!

aku pun dengan excited nya pegi la beli tepung ubi  n try la kat umah..mula2 aku letak air skit dan tepung plak bnyak macam nk wat cekodok..gaul2 pastu ada mende pelik berlaku kat adunan tu..dia jadi keras tapi luaran nmpak lembut..aku saran korang test la..pastu masak kat dalam kuali panas..errmmm nampak macam nak jadi, last2 jadi kueh aku nyew gam..hampeh nyew resepi..

esoknya tanpa putus asa aku search lg resepi yg betul3 punya..bnyak gak page aku jmpe resepi yg sama ngan atas..aku mule naik angin tapi cuba gak cari smpai la trjmpe satu blog cerita pasal nk lkat plaster dinding...aku bace la smpai abis..katenye pke gam plaster dinding x lekat so dia pon buat la gam kanji..

"Ni la pengganti gam tadi, sib bek la ada sorang kawan dalam fesbuk dok kongsi camana dia gam kertas dinding. Hah ko guna jer gam kanji, masak sendiri jer, melekat kuat. Murah jer sebungkus tepung ubi kayu baru RM1.60 je ko, menangis la kalau kilang gam tau ni....muahahahah... Senang je buat gam kanji ni air 500ml pastu 4 sudu tepung ubi masak la sampai masak....dah siap leh makan...eh eh guna untuk menampal kertas dinding tadi...."

aku pon try la..ikut setiap step yg dia tulis sbb takut fail lg..
Alhamdulillah kali berjaya dengan success nya..hahaha, kecoh satu rumah macam ayam bertelur riuh sekampung..dan aku mulalah menampal surat khabar lama tu jadi kerusi..

No comments:

Post a Comment